Dvojrýchlostná Európa, dvojrýchlostný kraj

Autor: Stanislav Mičev | 20.4.2017 o 9:26 | Karma článku: 10,25 | Prečítané:  8309x

  Vysoká nezamestnanosť, nízke investície, chýbajúca infraštruktúra. V banskobystrickom kraji juh prehráva proti severu na všetkých frontoch.

 

Pred dvomi rokmi predseda Európskej komisie Jean-Claude Juncker ohlásil, že Európska únia bude musieť prehodnotiť svoju štruktúru, aby umožnila niektorým krajinám robiť všetko spoločne a iným zasa zapájať sa menej. Inak povedané, niektoré štáty sa budú rozvíjať rýchlejšie, iné pomalšie. Nemecká kancelárka Angela Merkelová priznáva, že tzv. dvojrýchlostná Európa je realitou už dnes.

Inak tomu nie je ani v Banskobystrickom samosprávnom kraji. Existenciu dvojrýchlostného kraja potvrdzujú prakticky všetky významné parametre: zamestnanosť, investície, kvalita života, dopravná infraštruktúra, zdravotníctvo. Akoby okresy v našom kraji ani jedna mater nemala. Sever proti juhu. Kým v severnej časti je evidovaná miera nezamestnanosti 8,34%, na juhu je to neuveriteľných 19,29%.

V severných okresoch vedie rýchlostná cesta R1, v južných sú fragmenty rýchlostnej cesty R2 ešte len vo výstavbe. Na severe sa úspešne rozvíja cestovný ruch, do niektorých južných okresov sa chodia azda len muchy otáčať. V centre kraja sú sústredené vysoké školy, hustá sieť gymnázií a stredných škôl, významné firmy a pracovné príležitosti. V južných okresoch je najväčším zamestnávateľom úrad práce. Priepastný rozdiel nájdeme aj v dotáciách predsedu BBSK. Na severe to bolo za posledné dva roky vyše 127 tisíc eur, kým na juhu len necelých 41 tisíc. Okresy Revúca a Rimavská Sobota vedú smutný celoslovenský rebríček v počte poberateľov sociálnych dávok.

Osobne sa neviem zmieriť tak s dvojrýchlostnou Európou, ako aj s dvojrýchlostným krajom. Veľké sociálne rozdiely a nerovnomerný rozvoj viedli v histórii ľudstva vždy len k nepokojom a konfliktom. Je teda najvyšší čas vrátiť južným okresom Banskobystrického kraja nádej v lepšiu budúcnosť. Juh je ako stvorený na poľnohospodárstvo a potravinársky priemysel, ktoré môže nielen zvýšiť počet pracovných príležitostí, ale aj pomôže pokryť dopyt po zdravých a čerstvých domácich potravinách. Prečo by sme mali dovážať holandské paradajky či marockú papriku, keď ju môžeme hravo nahradiť plodinami z Veľkého Krtíša, Rimavskej Soboty alebo Lučenca? Poľnohospodárstvo je ideálnym sektorom aj pre ľudí s nižšou kvalifikáciou. Do zberu zeleniny a ovocia môžeme hravo zapojiť aj Rómov, ktorí nebudú odkázaní na sociálne dávky, ale môžu si slušne zarobiť.

Ak chceme na juhu kraja zaradiť vyššiu rýchlosť, nezaobíde sa to bez kvalitných ciest. Považujem za nevyhnutné, aby samosprávny kraj urobil všetko pre to, aby do roku 2022 bola kompletne dokončená rýchlostná cesta R2 zo Zvolena do Lučenca. Samosprávny kraj musí byť aktívnym partnerom Národnej diaľničnej spoločnosti a Ministerstva dopravy pri všetkých územných a stavebných konaniach. Nielen sa prizerať. Na rekonštrukciu ciest II. a III. triedy by sme mohli využiť bezmála 20 miliónov eur z prostriedkov Európskej únie. O túto možnosť nás súčasné vedenie župy, žiaľ pripravilo. Za tieto peniaze sme mohli opraviť asfalt na desiatkach kilometroch ciest.

Ak budem zvolený za predsedu Banskobystrického samosprávneho kraja, jedno z prvých rozhodnutí bude zriadenie kancelárie podpredsedu kraja v niektorom z južných okresov. V kompetencii tohto podpredsedu kraja bude rozvoj infraštruktúry a zvyšovanie pracovných príležitostí južnej časti nášho regiónu. Nech si o štyri roky môžeme povedať, že juh zaradil vyššiu rýchlosť a pojem „dvojrýchlostný kraj“ zapadá prachom.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Zatmenie Slnka z paluby lietadla, pozrite si najkrajšie zábery

Milióny Američanov sledovali zatmenie Slnka.


Už ste čítali?